Este Romania…

Acum o saptamana, dimineata, cand cocosul isi facea inca somnul de frumusete am dat peste un fel de mini-documentar despre putinii detinuti politici care mai sunt azi in viata. Nu tineam neaparat sa il urmaresc, dar cum telecomanda se ascundea de mine intr-un mod machiavelic, iar lenea mea era inca prea mare pentru a o cauta, am stat si am ascultat povestea lui Grigore Caraza.

Nu mai auzisem niciodata acest nume si, desi bantuita de spectrul unui somn tihnit, povestea omului mi-a trezit interesul. Grigore Caraza a fost ultimul detinut politic eliberat dupa mai bine de doua decenii din inchisoare, si azi in varsta de 78 de ani. Timp de jumatate de ora omul si-a relatat experienta pe scurt, fara exagerari sau sentimentalisme, interviewul conchizand cu o intrebare din partea reporterului careia batranul i-a raspuns aproape instinctiv. Intrebat daca astazi ar mai face inchisoare pentru Romania, batranul a raspuns “Da”.

Cati alti romani ar putea sa raspunda la fel azi? Cati altii chiar ar crede in raspunsul dat? Astfel, un varstnic care a cunoscut toate ororile inchisorii inca crede in ideea de patriotism, in timp ce noi, adeptii lui Mircea Badea ne denigram propria tara si obarsia.“Traim in Romania”, “E Romania, la ce te astepti?”, “Asa sunt romanii” sunt fraze la ordinea zilei nu printre straini, ci printre noi insine.

Criticam oamenii de stat dar care dintre noi poate sa zica ca aflandu-ne in situatiile respective am actiona altfel. Majoritatea politicienilor de elita din zilele de azi nu s-au nascut sub egida democratiei ci a comunismului si inca poarta urmele unei spalari de creier in masa ce s-a desfasurat pe o perioada de aproape jumatate de secol. Cu o floare nu se face primavara, la fel cum, cu o constitutie nu se sterg invataturile unui regim ce povatuia o gandire unilaterala. Faptul ca nu isi recunosc incapacitatea de a face fata vremurilor in care traim azi este intr-adevar greseala lor.

Insa noi gresim si mai mult intrucat uitam trecutul si ne intinam prezentul pe baza unor politicieni pe care ii consideram incapabili. Uitam si privim tot ceea ce suntem prin prisma coruptiei si nimicniciei altora de parca politicienii fac natiunea, nu oamenii ce o constituie de fapt.

Candva, oameni adevarati au luptat si au murit pentru ideea de natiune, un concept care azi pare sa fi prins praf sub priviri nepasatoare. Intelesul sau ne este instrainat…. Sentimentul complet necunoscut . Stam deopoarte si privim din loja, lipindu-ne lornioanele si monoclurile de pupile ca sa vedem parca cat mai exact orice imperfectiune din jurul nostru, sa luam in deradere tot ceea ce suntem incat s-a ajuns sa ni se ghiceasca dispretul in glas. Comedia intregului joc insa isi gaseste rodul in faptul ca parem incapabili de a intelege ca radem de noi insine, de propriile noastre reprezentari pe scena. Putem insa sa ramanem fara griji, cu siguranta or sa ne respecte altii in locul nostru.

Au fost si sunt chiar azi oameni mai mareti ca noi, majoritatea, oameni care nu au avut doar posibilitatea ci si curajul si onoarea de a infaptui lucruri de o minunata valoare istorica, morala si nationala. Iar totul nu a avut loc acum 500, 200 sau 100 de ani…s-a intamplat cu mai putin de douazeci de ani in urma, cand multi dintre noi nu stiam inca sa facem diferenta dintre un mar si o ureche. Sa radem de tara noastra inseamna sa radem de ei. Batjocura noastra insulta si jigneste amintirea lor…

Sunt oameni care nu stiu sa picteze, insa ajung critici de arta. Conform aceluiasi tipar, am ajuns si noi sa ne criticam tara pentru ca in ziua de azi nationalismul isi doarme somnul de veci din cauza incapatanarii noastre de a ne lega cu funii parca de tot ceea ce este rau si marsav, in loc sa incercam macar sa privim spre trecut pentru a ni-l impregna in amintire si a-l aplica azi.

Daca noi uitam, nimeni nu isi va mai aduce aminte.
Iar unii se vor ridica si vor spune ca, intr-adevar, asa a fost, trecutul nostru nu este unul rusinos, dar ca acum e altceva, lucrurile s-au schimbat. Poate chiar asa este, insa de cate ori nu se intampla ca trecutul sa influenteze prezentul, ca mai apoi sa determine viitorul? De cate ori nu se intampla ca pasul pe care il facem azi sa determine drumul de maine?

(Pentru tatal meu, Manea Ion Lucian

n. 20 martie 1952- d. 24 decembrie 2008)

21 comentarii

Din categoria Andreea

21 de răspunsuri la „Este Romania…

  1. laura

    proud to be your friend, Blondie

  2. Pixie

    *puts hands over heart and faints….in a good way*

  3. no name

    „..traim in Romania de azi, si asta ne ocupa tot timpul..”..brava pix..

  4. Probabil stii o parte din ce am scris pe blogul meu (daca nu tot) si imi cunosti parerea.

    Tu in momentul acesta ce faci? Comentezi 🙂 si atat. Asta facem cu totii, comentam, expunem niste idei dar atat. IBM a lansat o noua campanie publicitara numita „Stop talking start doing”, acesta este sfatul meu. Nu rezolvam nimic vorbind, Romania in momentul de fata are nevoie de un dictator, nu de un presedinte si nici nu-ti poti imagina cat mi-as dori sa mi se ofere aceasta posibilitate.

    De o saptamana si ceva tot aberez despre chestia asta si hai sa-ti spun si tie :). Primul lucru pe care l-as face? as dizolva tot ce inseamna politicieni, partide, guvern tot! Puterea suprema in stat sa o am… EU :). Apoi vor urma executiile in strada a tuturor gunoaielor (cutitari, pesti, „mafioti”, hoti). Reforma in invatamant, pensionarii vor primi medicamente gratis si paine, reforma in tot ce inseamna sanatate, agricultura pusa pe picioare. Pedepse radicale pentru cazurile de coruptie (amputari de membre pana la executie). Cand spun executie nu ma refer la seringa sau scaun electric, e prea frumos asa ceva pentru romani, executie la mine inseamna om pus in genunchi, pistol la cap si impuscat, lasat acolo o zi sau doua pentru ca ceilalti sa vada ce se intampla cand incerci sa faci rau.

    Totul suna radical nu? Drastic situations require drastic measures. Romanii nu mai inteleg de vorba buna, romanii sunt obisnuiti cu „moaca”, cu „ne prefacem ca muncim si suntem platiti”. Urasc atat de mult ceea ce sunt , mi-e rusine ca sunt roman.

    Tu vorbesti de oameni care au luptat, martiri, revolutii, au luptat tot pentru ei, nu pentru patrie, nu pentru „fratii” lor -> EGOISTI.

    La fel ca si tine tot ce vreau sa fac e sa vorbesc (acum dar nu pot sa garantez ca asta voi face si pe viitor), eu nu vreau sa lupt pentru ca oamenii pentru care as lupta sunt niste javre, nu merita efortul meu, nu mertia sa-mi dedic tot timpul, sa-mi canalizez toata energia pentru a ii ajuta. Sa va fereasca Dumnezeul vostru pentru ca daca am ocazia sa arunc o bomba cu hidrogen in mijlocul Romaniei (poate mai spre est) o sa o fac, fara remuscari, fara sa ma gandesc de doua ori, fara nimic. Cat as vrea sa scap lumea de natzia asta imputita!

    Si revenim la domnul despre care discutai 🙂 E un egoist care nu a avut noroc, atat. Romania e un cacat pentru ca oamenii care locuiesc in ea sunt asa. Eu spun ce altii nu vor sa spuna pentru ca le e frica sa vada adevarul, o sa continui sa spun asta pana ma face cineva sa tac sau imi schimba parerea.

    Frumos post oricum, ai un mod aparte de a scrie si imi place.

  5. tigey

    Nimeni nu ar mai face inchisoare pentru Romania, asa cum altii n-ar
    face pentru tara lor. Eu cred ca in ziua de azi nu mai exista Romania, ci
    fiecare om pentru el.

  6. Pixie

    @ Alex: sadly, nu, habar n-am de blogul tau, dar presupun ca ti-ai expus parerile destul de clar chiar si aici:P Sunt total de acord cu faptul ca azi, Romania, are nevoie de o mana de fier ca sa scape de toata coruptia in care s-a plantat, masurile tale Fuhrer, sunt insa putin cam drastice.
    Si dap, comentez si eu ca sunt mica, blonda si n-am ce sa fac decat sa ma agat cu unghiile si dintii de niste idei pe care oamenii le considera azi invechite. Dar dupa parerea mea, daca acei oameni care au luptat ar fi facut-o pentru ei, puteau foarte usor sa ia parte la ce era rau pentru a le fie si lor bine. Si ei au avut de ales, insa au urmat drumul pieptis spre un ideal.
    Intrebarea mea e insa urmatoarea: cumva esti copilul din flori al lui stalin si hitler?

  7. Pixie

    @ tigey: multumesc..you just proved my point *sighs*

  8. ARV

    Fii schimbarea care vrei sa o vezi in jur, marind cercul; in tara noastra. Mai intai sa fim fiecare fara de repros si apoi sa ridicam vocea. Romania este speciala pentru noi oricat ne ar durea sa vedem aspecte negative. Eu personal sunt mandru ca sunt roman->http://www.youtube.com/watch?v=oEH2gh-zsxM si cand ma uit aproape ca mi dau lacrimile de bucurie. Inca nu „vanam sobolani cu arcu” cum cred mult multi.Imi permit sa l citez aci pe Eminescu : “Suntem zăpăciţi, nu mai ştim ce voim, ce să facem, ce să primim, ce să respingem, în cine să ne încredem; nu ne mai înţelegem şi nu ne mai auzim unii pe alţii: ne trebuie o idee care să ne limpezească toate capetele şi care să ne împreune pe toti la lucru (…) De aceea alungaţi turma acestor netrebnici care nu muncesc nimic şi n-au nimic şi vor să trăiasca ca oamenii cei mai bogaţi; ei nu ştiu nimic şi vor să vă înveţe copiii şi n-au destulă minte pentru a se economisi pe sine şi vor să va economisească pe voi toţi.”
    Va pup romanilor! 🙂

  9. Marius

    BV!!!!!!!!!!!!!!
    E chiar reusit articolul mie imi place mult…
    dar mai avem muuultt pana sa ne schimbam mentalitatea si sa zic asa ideea de viata…..
    nu putem sa ne schimbam trecutul….nici sa-l uitam..
    trebuie sa il acceptam si apoi se mergem mai departe . Sincer nu cred k o sa apucam noi…astia generatia 88` sa ne vedem tara schimbata…..

  10. Pixie

    Pt Marius: Cred ca il voi cita pe Gandalf aici: „There was never much hope…only a fool’s hope” 🙂 si THX *giggles*

  11. Simona

    @Alexandru Strimbeanu :
    Nu stiu daca tu te consideri o persoana normala sau nu, dar eu indraznesc sa afirm ca nu esti!
    E firesc sa existe masuri drastice, dar nu se poate actiona asa intr-o comunitate normala si intr-o tara care se vrea a fi democrata.
    Tocmai d-asta a scazut imaginea Romaniei atat de mult , pentru ca pe langa leprele care fac rau, exista si leprele ca tine care desconsidera patria.
    Tu vrei sa fii dictator, insa noi incercam din rasputeri sa trecem peste perioada anterioara, care a fost una dictatoriala. Tu consideri Romania un cacat?! Rusine! Rusine! Rusine!
    Daca tu nu esti de folos tarii, de ce vrei sa ucizi o natie intreaga, care reprezinta viitorul poporului roman?

  12. Pixie

    @Simona: Nu trebuie sa te superi, e doar un tip care vrea sa fie vazut drept machiavelic si deosebit. Din fericire sau din pacate, nu e nici una nici alta.
    Insa toate ca toate, dar ce avem noi in tara la ora actuala, democratia asta folosita pe post de paravan, nu ascunde decat coruptie si neputinta. Nu o sa inteleg niciodata de ce i-a lasat pe fostii membrii de partid si activisti de partid a lui Ceasusescu in politica post-decembrista.

  13. gabriela mocanu

    E superb sa vedem ca ,totusi,tinerii romani au asemenea idei,ca cele expuse de tine!Si,mai mult,mai exista tineri oripilati de glumele proaste ale unor”vedete”gen Mircea Badea!Deci bunul gust nu a pierit in Romania si de aceea,zic eu, „there’s still hope”!(dar drumul e greu)

  14. tuty

    am vazut si eu reporatjul cu George Caraza…oamenii din ziua de azi nu spun „Da” nici dak ii intrebi dak si-ar da viata pt cineva apropiat…ce sa mai zic tara in care traiesc…cum spune Mircea Badea „Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul”….o sa devenim o tara de roboti cu politicienii pe care ii avem……

  15. Pixie

    @ Tuty: sorry ca te corectez, dar era Grigore, nu George 😛 Cat despre acel „DA” nu stiu, poate asa este, dar intotdeauna or sa existe exceptii. Eu una nu as fi scris despre asa ceva, daca nu as fi avut convingerea absoluta ca raspunsul meu personal ar fi „DA”.
    Politicienii in schimb vor fi mereu politicieni…nu ai cum sa ii schimb, dar o spun din nou, nu ei constituie natiunea; imaginea poate, dar nu fundamentul.

  16. Pixie

    @ gabriela mocanu: va multumesc mult pt apreciere 🙂

  17. Al3csa

    ..încercam să găsesc o frază la înălţimea celor scrise de tine..dar cred că ai cuprins tot ce se putea spune..patriotismul nu mă caracterizează..în concluzie a încolţit un pic de vinovăţie în mintea mea..:D..aşa cum am mai spus..fiecare zi înseamnă o pagină de istorie..iar de ceva timp încoace lăsăm paginile goale..

  18. Pixie

    Alecsa: ..în concluzie a încolţit un pic de vinovăţie în mintea mea..
    Nu e nevoie sa te simti vinovata, realizez si eu la randul meu ca sunt multe lucruri rele care merg anapoda. Insa, desi sunt atatea, printre ele mai apare din cand in cand si un bine. Acel bine nu merita sa fie sacrificat si nici uitat.

  19. Alagar

    Citind articolul tau mi-am adus aminte de doua lucruri:
    1. Un pasaj din „Jurnalul fericirii” care se potriveste situatiei majoritatii detinutilor politici care au reusit sa supravietuiasca carcerei – „Pentru a evada dintr-un univers concentrationar este nevoie de credinta in ceva” (citatul este aproximativ insa cred ca am reusit sa surprind esenta acestuia..). Probabil ca sferinta sa era mai usor de indurat gandindu-se ca sufera pentru tara sa, mai ales ca trecuse prin experienta unui Razboi Mondial, si de aceea a ales sa creada cu tarie in acest „ideal”. O experienta ca aceasta redefineste sistemul de valori si modul de gandire al individului, deci nu cred ca isi au rostul cele doua intrebari de la inceputul paragrafului al doilea.
    2. Cuvintele dirigintei mele din generala care spunea ca n-a crezut niciodata ca o generatie care parea nepasatoare, care incepuse sa fie din ce in ce mai mult influentata modul de viata „ocidental” (in limitele acelor vremuri), sa aiba curajul sa iasa in strada sa infrunte un sistem de represiune doar pentru a dobandi libertatea de exprimare ( este vorba de generatia din ’89). Astfel se demonstreaza ca in situatii extreme, oamenii aleg solutii extreme, este nevoie doar de ceva care sa declanseze aceasta reactie.
    Articolul tau in ansamblu incearca sa creeze o imagine cam sumbra, prezentand doar jumatatea goala a paharului. Pana la urma cel mai mare scandal de coruptie din lume este Watergate (chiar in tara care a consolidat democratia ca fiind cel mai potrivita forma de orgnizare politica), cu cateva luni in urma Parisul a fost scena unor lupte de strada intre politie si locuitorii zonelor de la periferie, satuli de modul in care sunt tratati de catre stat si exemplele pot continua. Problemele cu care se confrunta tara noastra pot fi gasite in orice alta tara.
    P.S. Faci o confuzie de termeni cand spui ca „nationalismul isi doarme somnul de veci”, deoarece nationalismul reprezinta o ideologie politica, cuvantul potrivit ar fi fost patriotism. Si ca sa-ti dau un contra-exemplu, este de ajuns sa vezi numarul mare de romani plecati in Italia care au participat la un targ de joburi organizat de firme din Romania, in incercarea de a gasi ceva care sa-i determine sa se intoarca.

  20. ARV

    Mi am adus aminte apropo de Mircea Badea, el e mai roman ca multi, nu e antiroman chiar deloc doar ca nu e inteles, emisiunea sa e un pamflet.

  21. Anca

    Corect, Pixoi, corect!
    P.S.: Nu iti cunosteam aceasta latura! 😛

Lasă un răspuns

