O recomandare

Science fiction, acest copil nedorit al literaturii universale, mi-a demonstrat din nou că aparenţele înşeală – mărturie stă o carte de o profunzime deosebită care deşi e construită pe un fundal science-fiction abordează teme cu puternice implicaţii morale. De fapt, ceea ce puţini reuşesc să înţeleagă, este că reprezentantele acestui gen nu sunt cărţi de aventuri în spaţiu, cum mulţi s-ar putea lăsa păcăliţi să creadă, ci care pun întrebări dintre cele mai profunde dar care îşi găsesc exprimarea cea mai naturală în spaţii şi cadre imaginare.

Bradbury, RayFahrenheit 451

Într-un stil autentic de distopie, decorul în faţa căruia se desfăşoară acţiunea este format dintr-o omenire care a trecut prin două războaie atomice după 1990 (cartea a fost prima dată publicată în 1953) şi care suferă un proces de auto-cenzurare, de eliminare a oricăror forme de manifestare artistică prin care se doreşte suprimarea oricăror sentimente şi gânduri. Conştiinţa generală este că sentimentele creează diferenţe de opinie, sunt o sursă pentru cugetare, nasc idei, creează divergenţe. Toate acestea se doresc a fi suprimate astfel încât omenirea să trăiască într-un soi de hibernare totală, unde războaiele nu mai au cum să apară, toţi oamenii sunt egali, nu au pretenţii şi nu provoacă probleme. În esenţă, omenirea suferă un regres, cărţile dispar, picturile şi tot ceea ce provoacă orice fel de trăire emoţională sunt înlăturate, blocate, cenzurate.

Trebuie să fim cu toţii la fel. Nu se naşte fiecare liber şi egal aşa cum spune Constituţia, ci devenim cu toţii egali. Fiecare om caută să fie după chipul şi asemănarea tuturor celorlalţi; abia atunci toţi sunt fericiţi, pentru că nici un munte nu-i mai înspăimantă şi nu le dă sentimentul propriei micimi. Aşa! O carte e o puşcă încărcată în casa vecină: pune-o pe foc, smulge armei focosul, zdrobeşte cugetul omului! Cine ştie ce poate să pună la cale un om cult ?!

Ai înţeles acum de ce sunt privite cărţile cu ură şi cu teamă ? Ele dezvăluie porii de pe faţa vieţii. Oamenii comozi vor să vadă doar figuri de ceară, fără pori, fără păr, fără expresie.

Ce se întamplă cu omul curăţat de orice influenţă artistică, ce se întamplă dacă uneltele de creaţie îi sunt luate din mână şi el rămâne izolat într-o societate inflexibila, rigidă ? Umanitatea întreagă stă în puterea noastră de a asimila şi transmite sentimente. Oare nu cumva tehnologizarea şi ritmul rapid care caracterizează timpurile în care trăim ne îndreaptă cu paşi repezi spre o astfel de lume ?

Pompierii de altă dată au devenit acum un mecanism care anihilează eficient orice încercare de „fraudă”. Carţile sunt arse pe loc, iar oamenii sunt cu ochii în patru să reclame orice vecin care ar putea avea astfel de practici diavoleşti. Omul este golit de spirit, e un corp care traieşte fără scop, bucuriile vieţii nu mai există, iar opinia publică e complet suprimată. Singurele momente de divertisment sunt televizoarele prin intermediul cărora emisiuni monotone sunt transmise şi retransmise.

Guy Montag, protagonistul romanului, redescoperă uşor uşor umanitatea pierdută. Prin intermediul lui, cititorul descoperă acele mici plăceri ale vieţii care parcă şi nouă ne scapă din ce în ce mai mult. Grupuri izolate de ultimi apărători ai umanitaţii îşi dedică viaţa învăţării cărţilor pe de rost, pentru ca aceste valori să nu fie niciodată uitate, pierdute.

Cartea este un omagiu pe măsura adus tuturor cărţilor. În acelaşi timp, pentru cititorul educat, este un maraton destul de bine trasat de autor prin citate din cărţi şi referinţe către acestea care de-alungul timpului s-au dovedit a fi de căpătâi. O recomand tuturor celor care nu pot sta mult fără o carte în mână. 🙂

Răzvan

14 comentarii

Din categoria Razvan

14 răspunsuri la „O recomandare

  1. Try Neil Gaiman, Ted Chiang, China Mieville. Nu stiu daca e scriitura SF ce fac ei, dar are legatura. I think you won’t be disappointed.

  2. Nu am auzit de niciunul din cei enumeraţi. Cel mai interesant mi se pare Ted Chiang. Wikipedia îmi spune de Neil Gaiman că scrie în mare parte fantasy, fan al cărui gen nu sunt decât dacă e un fantasy Tolkien-style. China Mieville aparent vrea să îndepărteze fantasy-ul de rădăcinile clasice – aceeaşi problemă.
    Nu sunt neapărat un fan SF, cât mai mult un fan al cărţilor SF care s-au dovedit a fi foarte bune. Ted Chiang îmi place pentru că foloseşte matematica ca o unealtă pentru a ridica întrebări sau pentru a explica ipoteze, ceea ce mă duce imediat cu gândul la Stanislaw Lem. Aş citi dacă aş şti că a reuşit să scrie ceva cu adevărat substanţial.
    Dacă tot ai făcut recomandarările, spune-mi şi ce ar trebui să citesc de la ei (de fapt doar de la Chiang).
    E tradus la noi ?

  3. nope, nu e tradusl; citeste culegerea Stories of your life and others. O sa-ti placa.

  4. ARV

    Vrajeala. Sunt multi buni dar, Roger Zeazny ruleaza la capitolul asta, premiul hugo pentru Lordul Luminii. Asta zice cam tot.

  5. Fiecare cu preferaţii lui, dar premiu luat pentru o carte nu îl face nemaipomenit. Ce te faci, că Ted Chiang a luat şi Hugo si Nebula pentru una din cărţile scrise de el. Cât despre Ray Bradbury, nu a luat niciunul din premiile astea, dar sunt absolut convins că Chiang, Zeazny ăsta al tău, sau Mieville, au citit cu toţii „Fahrenheit 451” pentru că este una dintre cele mai cunoscute distopii scrise vreodată, dar reciproca e cam şubredă.
    P.S.: vezi că „rulează” inseamnă complet altceva în limba romană, contrar celor crezute de generaţia World of Warcraft.

  6. ARV

    Hehe prea mult judeci ceea ce nu stii. Premiul Hugo e dat de cititori si Zeazny lo luat de 6 ori. Cu faptul ca au citit “Fahrenheit 451″ e o simpla supozitie; poate ca da poate ca nu.
    Scopul comunicarii e sa te faci inteles asa ca daca ai inteles mi am atins scopul. Intradevar ruleaza inseamna altceva, iar replica cu generatia World of Warcraft e malitioasa.

  7. Intr-adevar e o supozitie, insa una foarte plauzibila. E ca si cum te-ai intreba daca au citit K. Dick sau C. Clarke.
    Tu ma acuzi pe mine de un lucru pe care exact tu l-ai facut si asta vroiam sa atrag atentia. Daca nu ai citit, nu cataloga discuta ca fiind „vrajeala” si nu considera ca cel citit de tine e cel mai bun doar pentru ca ti-a placut si deasemeni nu considera ca un autorii fara premii sunt slabi si ca cei cu premii sunt automat buni. Toate filmele care au luat Oscar ti s-au parut bune ?!
    Legat de ce zici cu scopul comunicarii, imi spui de fapt ca scopul scuza mijloacele. Te invit atunci de acum sa vorbesti fara sa faci acorduri, fara sa folosesti prepozitii si sa sari peste unele cuvinte. Vei fi inteles, te asigur, asa ca iti vei indeplini scopul, nu ? Nu stiu de ce iti mai bati capul scriind sau vorbind in corect din moment ce tu spui ca important e sa fii inteles. Si Tarzan si cu Jane s-au inteles…

  8. ARV

    Da ai dreptate, cu toate ca am citit; era doar parerea mea, intradevar sarcastica si agresiv implementata. Nu nu vroia sa zic ca scopul scuza mijloacele ci ca nu trebuie sa scoti ochii daca vrei sa vada in continuare ce frumos esti(sau macar scoate i unu). In legatura cu premiul nu ai sesizat nuanta(sau nu ai vrut sa o faci). Eu ma refeream ca acel premiu(hugo) e dat de publicul care citeste. E o diferenta fata de Oscar care e dat de un juriu.
    Iti recomand sa cauti pe google reclamele alea cu „don t judge too quickly”. Sper sa te faca sa zambesti.

  9. Ok, deci ca sa transam aceasta discutie o sa va supun atentiei cateva little facts:
    – Chiang e matematician si lingvist, foarte titrat, de factura.
    – Mieville are un B.A. in antropologie sociala la Cambridge
    Acu , dupa ce ai zis ca premiile nu conteaza, sper sa nu-mi spui ca nici studiile nu conteaza. Oricum, cred c-au citit destul, apropo de „au citit” cutare si cutare.
    „reciproca e cam şubredă” – deocamdata argumentarea voastra e cam subreda. De ce nu puneti mana sa cititi, si dupa aia sa va dati cu parerea? Ma asteptam sa fiti mai deschisi, la varsta voastra.
    PS: Razvan, daca nu-ti plac povestirile lui Chiang inseamna ca n-ai simt pentru literatura, poate.

  10. @Rin Tin Tin:
    E un fenomen ciudat care se intampla pe net si anume ca dupa mai multe raspunsuri, unii cam uita ce au scris ceilalti si o iau de la capat.
    M-am documentat in legatura cu cei trei care mi i-ai propus si ti-am spus ca vreau sa citesc Chiang si ca imi place ca foloseste matematica pentru explicatii in romanele/nuvelele sale.
    Nu am zis ca premiile nu conteaza, doamne fereste. Am spus ca premiile nu sunt tot (si am dat si exemplul cu Oscarul). Si da, sunt de acord ca au citit, am spus eu ceva ca nu au citit ?!
    „deocamdata argumentarea voastra e cam subreda” – argumentarea carui fapt ? Ce legatura are cititul autorilor respectivi cu reciproca de care vorbeam eu ? Reciproca era daca Bradbury a citit ce a scris oricare din cei 3. Si mi se pare destul de blanda afirmatia, din moment de Bradbury e un „mosneag” care traieste in subsolul unei case din SUA, si care a declarat el insusi ca nu scrie SF si ca e adeptul altor genuri de literatura.
    „Razvan, daca nu-ti plac povestirile lui Chiang inseamna ca n-ai simt pentru literatura, poate.” – tocmai ti-am spus cu cateva posturi mai sus ca vreau sa citesc Chiang si ca mi-a starnit interesul.
    Iti multumesc pentru recomandarea facuta si o sa caut. Din pacate tind sa nu citesc in limba engleza si prefer traducerile. Dar am inteles ca a fost publicata o nuvela de-a lui Chiang intr-o revista SF de la noi.

    Concluzie: Imi place ce am citit despre Chiang, nu cred ca premiile sunt tot (drept urmare ca Bradbury nu a primit un astfel de premiu) si nu am zis niciodata ca premiile nu conteaza (am citit si alti autori care au primit cu carul premii).

    @ARV: Iti recomand sa te uiti tu din nou la ele, poate ca ai uitat ce fel te adresai oamenilor de pe acest blog la primele comentarii…

  11. Ok, sorry pentru graba, v-am raspuns la amandoi la gramada 🙂
    Incearca si Mieville, mie mi-a placut destul de tare.

  12. Ok, multumesc pentru intelegere. Daca insisti, am sa-l incerc si pe Mieville. 🙂

  13. daca nu te costa nimic, incearca-l 🙂

  14. ARV

    Hate the sin not the sinner.

Lasă un răspuns

