Omul pernă

Ce e mai rău, să mori la cinci ani sufocat de o pernă sau să trăieşti, ca să fii torturat de propriii părinţi şi apoi ucis de fratele tău? 

Cam acesta ar fi laitmotivul piesei de teatru pe care am văzut-o în această seară la teatrul Maria Filotti (Brăila). 

 

Practic, îmi era foarte dor de actorii teatrului din orașul meu natal, de pe vremea când făceam și eu repetiții pentru diverse piese cu liceeni. Așa că nu m-am interesat de subiectul piesei. Văzusem doar afișele și știam că piesa câstigase 2 premii la gala Uniter. Și ca să nu merg cu mâna goală, i-am scos și pe ai mei părinți din casă 🙂    

Sunt convinsă că nu o astfel de piesă se așteptau să vadă, dar până la urmă nu-mi pare rău că i-am luat cu mine! E altceva!


În filmulețul de mai sus, Mihaela Trofimov, actrița mea preferată, în rolul de special guest, încearcă să trezească spectatorul brăilean la realitate și să-l introducă în temă, totodată. Parcă e rolul prezentatoarei de știri de ora 5, care anunță cu zâmbetul pe buze atrocitățile care s-au petrecut în ziua respectivă. 

Piesa este ciudată și cu siguranță stârnește reacții! Însă mie mi-a plăcut foarte mult; întotdeauna mi-au plăcut piesele care lasă loc de interpretare. Sau spuneți-i teatru modern dacă vreți. În timpul piesei mă uitam în jurul meu, încercând să observ reacții. (Eram și mai curioasă de părerea părinților mei, care stăteau cu 3 rânduri mai în spate..)

„Katurian, tanar scriitor intr-o dicatatura totalitara, este interogat cu privire la continutul sumbru al povestirilor sale si asemanarea acestuia cu o serie de crime ce se petrec in oras. Pe masura ce interogatoriul avanseaza si fratele sau Michal recunoaste ca el a comis crimele, Katurian accepta iminenta executiei sale dar incearca sa isi salveze povestirile. Piesa include relatari ale acestora, dintre care poate cea mai relevanta este povestirea autobiografica Scriitorul si fratele scriitorului, care dezvaluie felul in care lui Katurian i-a fost alimentata latura neagra a imaginatiei, el fiind nevoit sa asculte timp de sapte ani cum fratele sau era torturat de proprii lui parinti.
Omul Perna atrage extrem de dur atentia asupra violentei impotriva copiilor, asupra violentei generale a societatii contemporane, oferind in acelasi timp o supapa a fanteziei care sa atenueze in fictiune oroarea realitatii. ” (sursa)

„Omul pernă”, pus în scenă de  Radu Afrim, este un spectacol în adevăratul sens al cuvântului, ce conține scene de nuditate, scene gay, limbaj licențios și nu este recomandat copiilor sub 14 ani și părinților ( 😛 )

Pe alocuri stârnind râsul, subiectul piesei este de fapt tragic: tot demersul regizorului nu este altceva decât un strigăt  la adresa agresiunii familiale asupra copiilor, dar și la adresa cenzurii la care este supus actul artistic. 

Și totuși: Cine este omul pernă? Este un personaj închipuit de Martin McDonagh (dramaturgul piesei), care dă sens gestului sinuciderii: revin la laitmotivul piesei „Ce e mai rău, să mori la cinci ani sufocat de o pernă sau să trăieşti, ca să fii torturat de propriii părinţi şi apoi ucis de fratele tău? ”  E omul din umbră, care-ți veghează pașii. E cel care-ți oferă o soluție atunci când viața te lovește. E o mână întinsă. Chiar dacă eu personal n-aș avea niciodață curajul să-mi curm viața, sunt la curent cu câteva metode originale. 

Știu că piesa nu e apreciată de toți cei care au văzut-o. Și nici de părinții mei. ( cel puțin tata a privit doar la suprafață) Dar e un mix de sentimente, de comic și tragic, de acțiune și slow-motion. Care MERITĂ!

 

TRIVIA: În jurul orei 20.30 când a avut loc cutremurul eu mă aflam încă în sala de teatru și am crezut că totul face parte din scenariu!!! Am avut un sentiment de deja-vu, crezând că podeaua se mișcă intenționat, așa cum se întâmplă la fabrica de bere Heineken, din Amsterdam. Faza e că totul se încadra exact în scenariu. Abia la finalul piesei am realizat și eu ( cu ajutorul mamei, care deja se panicase, desigur) că de fapt fusese cutremur… Preț de câteva secunde însă, eu am fost în lumea mea…sau poate a lui, a omului pernă…

2 comentarii

Din categoria Ela

2 răspunsuri la „Omul pernă

  1. Interesant. Data viitoare cand trec pe la ai mei poate o prind si ei. Fain articolul, felicitari!

  2. Interesant. Data viitoare cand trec pe la ai mei poate o prind si eu. Fain articolul, felicitari!

Lasă un răspuns

